Modernizacja drogi powiatowej nr 2123 L ul. Okrzei odcinek od ul. Sienkiewicza do ul. Polewanej.
Tytuł projektu
Modernizacja drogi powiatowej nr 2123 L ul. Okrzei odcinek od ul. Sienkiewicza do ul. Polewanej.
Wartość projektu
2 214 893,75 PLN
Źródło finansowania
Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z Działania 1.1 ZPORR Modernizacja i rozbudowa regionalnego układu transportowego.
Montaż finansowy
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego - 75% (1 651 105,31 PLN)
Wkład własny - 25% (563 788,44 PLN)
Okres realizacji projektu
23.08.2005 - 15.11.2005
Cele projektu
Celem ogólnym projektu jest wzrost atrakcyjności regionu Krasnostawskiego poprzez modernizację drogi.
Cel ogólny realizowany będzie poprzez następujące cele szczegółowe:
- wzrost znaczenia Powiatu Krasnostawskiego jako miejsca inwestycji i koncentracji działalności gospodarczej, społecznej, turystycznej i kulturalnej;
- poprawa powiązań infrastrukturalnych pomiędzy ośrodkami regionalnymi i pozostałymi obszarami województwa lubelskiego dla zwiększenia możliwości równomiernego rozwoju gospodarczego, dostępu do zatrudnienia, nauki, kultury i wypoczynku;
- uzupełnienie powiązań z krajowym i międzynarodowym układem transportowym, a tym samym zwiększenie zasięgu oddziaływania programów rozbudowy i modernizacji sieci infrastrukturalnych planowanych w ramach innych programów operacyjnych;
- ochrona środowiska i zachowanie zasobów naturalnych;
- poprawa dostępu mieszkańców do infrastruktury technicznej i społecznej.
Opis projektu
Droga nr 2123L ul. Okrzei rozpoczyna się od skrzyżowania z ul. Oleszczyńskiego i dochodzi do skrzyżowania z ul. Polewaną, która łączy się z drogą krajową nr 17 Lublin – Zamość.
Ulica Okrzei stanowi główną ulicę Krasnegostawu i przedłużenie dróg zewnętrznych doprowadzających ruch zewnętrzny do centrum miasta.
Przebudowa dotyczy odcinka od ul. Sienkiewicza do ul. Polewanej od km 0+000 do km 1+104,50. Pozostała część ul. Okrzei została zmodernizowana w latach poprzednich. Według koncepcji programowej, na przebudowę i budowę układu transportowego Krasnegostawu, skrzyżowanie ul. Okrzei z ul. Polewaną zaprojektowano jako skanalizowane.
W ciągu ostatnich kilku lat na odcinku planowanym do przebudowy zauważalne są coraz szybsze procesy degradacji nawierzchni co skutkuje pogorszeniem dostępności komunikacyjnej. Obecnie omawiany odcinek charakteryzuje zbyt niska nośność, wskaźnik dopuszczalnego nacisku na oś jest niewystarczający z uwagi na poruszające się pojazdy. Zbyt niska nośność w porównaniu z charakterystyką ruchu powoduje utrudnienia dla pojazdów i wraz z upływem czasu wymagać będzie stosowania ograniczeń. Poruszające się po drodze samochody o nacisku wyższym niż 80 kN/oś (są to samochody ciężarowe z przyczepami, a także autobusy) przyczyniają się do szybszego niszczenia nawierzchni. Powoduje to utrudnienia dla mniejszych pojazdów, głównie dla samochodów osobowych (udział tej grupy pojazdów w sumie wszystkich pojazdów poruszających się po tym odcinku jest bardzo wysoki i przekraczał 85% wszystkich pojazdów w roku 2004). Brak realizacji projektu przyczyniłby się do dalszej degradacji omawianego odcinaka co wymuszałoby stosowanie ograniczeń tonażu, wydłużeniu uległby czas przejazdu, wzrosłyby koszty eksploatacji pojazdów. W trakcie realizacji projektu zostaną zmodernizowane dotychczas istniejące oraz powstaną nowe ciągi pieszych. Umożliwi to bezpieczne przemieszczanie się pieszych z centrum miasta do punktów handlowo – usługowych zlokalizowanych na obrzeżach. Dzięki nawierzchni o dobrej jakości poprawi się komfort podróżowania oraz zmniejszy się poziom emitowanego hałasu. Zrealizowanie tego projektu zapewni funkcjonalność i bezpieczeństwo na omawianym odcinku drogi.
Projekt jest zgodny z celami zawartymi w:
- Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego;
- Strategii Rozwoju Powiatu Krasnostawskiego;
- Planem Rozwoju Lokalnego Powiatu Krasnostawskiego.
Bezpośrednim, materialnym efektem realizacji przedsięwzięcia mierzonym konkretnymi wielkościami jest długość zmodernizowanej drogi i wynosi ona 1,061 km. Kolejnymi produktami są: długość zmodernizowanych i utwardzonych poboczy wynosząca 0,800 km, długość wybudowanych chodników - 0,660 km, długość zmodernizowanych chodników - 0,720 km oraz długość wybudowanej sieci kanalizacji deszczowej - 0,880 km.
Zgodnie z decyzją o ustaleniu lokalizacji celu publicznego dokonano w projekcie budowlano- wykonawczym poszerzenia jezdni do szer. 7,0 m (po 0,4 m z każdej strony) na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul. Bojarczuka natomiast na dalszym odcinku do ul. Polewanej zachowana została istniejąca szerokość jezdni 7,0 m i poboczy utwardzonych po 2,0 m oraz poboczy ziemnych po 0,75m.
Na odcinku od ul. Sienkiewicza do ul. Bojarczuka odwodnienie jezdni zaprojektowano do studzienek ściekowych podłączonych odpowiednio do kanalizacji burzowej za pomocą przyłączy. Takie rozwiązanie jest konieczne jako jedyne możliwe celem właściwego odwodnienia tego odcinka ulic.
Profil podłużny nawiązano do istniejącej niwelety jezdni bitumicznej uwzględniając wzmocnienie jezdni i wyrównując niweletę na dłuższych odcinkach. Istniejąca niweleta ulicy Okrzei na całej długości projektowanego odcinka przebiega dość znacznie poniżej wymaganych spadków a nawet w poziomie. Taki stan spowodował konieczność zwiększenia spadków podłużnych i zaprojektowania kanału burzowego i studzienek ściekowych celem właściwego odwodnienia tak w jezdni jak i w chodniku po stronie prawej włączając je za pomocą przyłączy do kanalizacji burzowej. Projektując niweletę jezdni starano się zachować minimalne wymagane spadki podłużne mając jednocześnie na uwadze oszczędność materiału oraz przyległą zabudowę i istniejące uzbrojenie.
Wymiary przekroju normalnego zaprojektowano zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej (Dz.U.Nr.43 z 1999 r.) oraz danymi wyjściowymi do projektowania spisanymi z Inwestorem jak dla drogi klasy „G" i prędkości projektowanej Vp = 60 km/h.
Konstrukcję nawierzchni zaprojektowano dla Ruchu KR2, podłoża G2 i dopuszczalnego obciążenia na oś 100 kN.
Osoba, jednostka odpowiedzialna za realizację
Zarząd Dróg Powiatowych w Krasnymstawie