W miniony piątek ( 2 grudnia) oddano uroczyście do użytku most wraz z przebudową dojazdów w miejscowości Kolonia Bończa w gm. Kraśniczyn. Symbolicznego otwarcia i przecięcia wstęgi dokonali m.in.: starosta Janusz Szpak, wicestarosta Henryk Czerniej, przewodnicząca komisji finansów Anna Mróz, przewodniczący komisji drogownictwa Henryk Knap, Wójt Gminy Kraśniczyn Małgorzata Sapiecha, przewodniczący Rady Gminy Józef Mantyka, a także radni gminy, szefowie służb mundurowych i mieszkańcy wsi Bończa. Nowy most poświęcił proboszcz parafii ks. Janusz Ryń.
Generalnie przebudowano most o długości 19,20 m.za kwotę 379 903,46zł, a wykonawcą była firma pana Tomasza Czyża – Mosty Zamość. Ponadto przebudowano kilka odcinków dróg. Dojazdy do mostu w ciągu drogi powiatowej nr 1864L Wierzchowiny – Rakołupy – Drewniki – Skierbieszów w m. Kol. Bończa. Przebudową drogi zajęła się firmaPRD Sp. z o.o. w Zamościu. Koszt przebudowy odcinka drogi o długości 1,301 km wyniósł 440 119,58zł. Kolejny odcinek drogi 1864L na odcinku 1,768 km wykonała firma STRABAG Sp. z o.o. z Pruszkowa. Koszt remontu wyniósł 534.477,83zł.
Ponadtoprzebudowano drogę powiatową nr 3150L Kraśniczyn – Anielpol (od km 3+180 do km 3+630), czyli na odcinku 450 metrów. To zadanie za kwotę 233 281,80zł. realizowało PW SADEX z Sitna. Z kolei nadzór inwestorski branży mostowej prowadził DROGPROJEKT Spółka z o. o. z Lublina), za co otrzymał kwotę 7 999,92zł.
Tak więc łączny koszt zadań inwestycyjnych zrealizowanych na drodze nr 1864L wyniósł 1.595.782,59 zł.
Wszystkie te zadania inwestycyjne zostały zrealizowane przy udziale finansowym Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, które wyasygnowało środki z rezerwy subwencji ogólnej budżetu państwa w wysokości 732.439,00 zł. Gmina Kraśniczyn i Powiat Krasnostawski dołożyły się równo po 431.671,80 zł.
Roboty budowlane obejmowały: przebudowę istniejącego mostu żelbetowego
przez rzekę Wojsławkę polegającą na poszerzeniu, wzmocnieniu, naprawie i wymianie wszystkich uszkodzonych elementów mostu oraz dostosowanie jego parametrów do przepisów eksploatacyjnych i w zakresie bezpieczeństwa.
Wymieniono nawierzchnię bitumiczną zarówno na samym moście jak i na niezbędnych odcinkach dojazdów do niego przylegających. Wykonano płyty przejściowe na styku most – droga. Wymieniono na nową izolację płyty mostu. Wymieniono konstrukcję betonową pobocza technicznego wyniesionego na chodnik. Wykonano nawierzchnię na poboczu i chodniku oraz bariery ochronne na krawędziach obiektu. Wyremontowano konstrukcję betonową ustroju niosącego i podpór, które wzmocniono i zabezpieczono. Umocniono skarpy i wykonano nowe odwodnienie. Wykonano schody dla obsługi oraz zabezpieczono elementy antykorozyjnie.
Po przebudowie parametry techniczne mostu przedstawiają się następująco:
a) szerokość jezdni 6,0 m
b) lewostronny chodnik - 1,25 m
c) szerokość mostu między barierami 8,75 m
d) szerokość całkowita mostu - 8,83 m
e) długość mostu -19,20 m
f) długość całkowita mostu (ze skrzydełkami) -21,30 m
g) odległość w poziome między ściankami wsporników – 18,60 m
h) rzędna spodu konstrukcji mostu – 197,67 m
i) rzędna lustra wody dn. 25.04.2015 r - 194,41 m
j) rzędna dna rzeki pod mostem – 194,05 m
k) szerokość rzeki ok. 8 m
Z kolei roboty dotyczące przebudowy drogi obejmowały: przebudowę przepustów pod jezdnią, wykonanie wzmocnienia istniejącej nawierzchni w technologii betonu asfaltowego oraz poszerzenie jej do szerokości normatywnej, umocnienie poboczy kruszywem, przebudowa zjazdów, wykonanie elementów stałej organizacji ruchu oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu i roboty wykończeniowe.
